5 tips, der optimerer filmproduktionen

Filmproduktion kan virke som lidt af en sort boks. Man bestiller en film, produktionsfolkene gør en masse uforståeligt, og så kommer der pludselig en færdig film ud. Det kan føles enormt utrygt. Men sådan behøver det ikke være. For du kan få indflydelse på mange led i processen og være med til at optimere den færdige film.

Her er 5 af de vigtigste ting, du skal huske, når du bestiller en filmproduktion

Kom igang her

 

1). Vær specifik med filmens formål

Enhver god film starter med, at I ved hvorfor I laver den. Det lyder måske som en selvfølge, men overraskende mange film bliver lavet, alene fordi nogen synes, det kunne være fedt med en film. Stil jer selv spørgsmålene: Hvad skal filmen være et svar på? Hvilket problem skal den løse? Hvem er målgruppen? Hvad vil I gerne have dem til at tænke, gøre og føle, når de har set filmen?

2). Sæt rigelig tid af

Filmproduktion er tidskrævende. Særligt den fase, hvor de medvirkende og location skal findes, og der skal koordineres aftaler inden optagelserne. Selv hvis I har uddelegeret denne del til produktionsholdet, vil det kræve, at I er klar til at godkende, så de kan få aftalerne i hus. Sørg for at forventningsafstemme med produktionsholdet i starten af processen, så I er enige om, hvem der har hvilket ansvar, og hvornår der vil være brug for at tage sprint undervejs.

3). Sæt idéen fri

En filmproduktion kræver, at I laver et godt forarbejde, hvor I gør jer nogle indledende tanker og forventningsafstemmer internt. Men når det er på plads, og I har givet en grundig brief til produktionsholdet, skal I være klar til at slippe jeres egne forestillinger. Produktionsholdet vil have praktisk erfaring med, hvad der virker, og hvad der kan lade sig gøre – og som oftest vil de være ambitiøse på jeres vegne. Så slip tøjlerne for en stund, og bliv positivt overrasket.

4). Tag med på optagelser

Det er en god idé at prioritere at være med på settet, når filmen skal optages. På den måde kan du være med til at godkende de beslutninger, der skal tages undervejs, fx hvis der opstår uventede udfordringer. Når du er med på optagelser, får du også et indblik i, hvordan fx interviews er gået, og hvilket materiale, holdet får med hjem. Det giver dig en sikkerhed og mulighed for at komme med konstruktive forslag senere i processen. Sidst, men ikke mindst, er det en fin gestus over for de medvirkende, hvis du kan være ambassadør på vegne af jeres organisation og anerkende deres indsats. 

5). Hav en gennemtænkt plan for lancering

Pyha, nu har du en film og kan ånde lettet op. Tror du. For jeres film er ikke meget værd, hvis ikke den kommer ud at leve. Og uanset, hvor god en film, I har lavet, vil den ikke nå mange, hvis ikke I har en plan for, hvordan, hvor og hvornår I vil lancere den. Brug gerne tiden, mens filmen bliver færdigredigeret, på at lave planen, så I ikke først skal opfinde det hele, når I står med filmen i hånden. 

Pst! Organisk rækkevidde er så godt som død på de sociale medier, så sørg for, at I har allokeret et beløb til annoncering.

Vil du vide mere?

Vil du vide mere om processen, prisen eller noget helt tredje? Så er du meget velkommen til at ringe eller skrive. Vi er flinke og rare og de indledende snakke er naturligvis helt uforpligtende.

Kontakt

Johan Ingemann

Partner & Director of Film

E: johan@beru.dk
T: +45 4182 9796

Kontakt

Morten Langkjær

Partner & Head of Production

E: morten@beru.dk
T: 60904475

Kontakt

Heidi Keller

Head of Creative

E: heidi@beru.dk